Provotyping // hvad nu hvis?

Som en del af PhD projektet har jeg været tilknyttet undervisningsteamet for kanditatstuderende på Studio Urban Design | Landscape Architecture. Semesteropgaven har været linket direkte til mit forskningsprojekt, med tilsvarende titel “Rethinking Tourism in af Coastal Territory” og har ført til en række interessante designprojekter der forholder sig kritisk til placebased tourism.

Provotyping blev introduceret i en intensiv workshop med de kandidatstuderende på Studio Urban Design & Landscape Architecture, AAA. De studerende tog afsæt i hinandens indledende site-analyser og designforslag, som de byttede parvist, og blev bedt om at radikalisere. Oplægget til workshoppen ses her: Newspaper dummy

Begrebet provotyping stammer fra informations system design og beskrives af Preben Mogensen som en metode til “provoking concrete, everyday practice, by exposing current problems, calling forth what usually is taken for granted.”  (Mogensen, 1991, 31-53).

Begrebet er sidenhen blevet omfavnet af en række andre discipliner ss. design research, for dens evne til at belyse brugeres forudefattede holdninger og derved kvalificere problemstillingen i den tidlige front-end fase af en designproces.

“Provotypes are ethnographically rooted, technically working, robust artefacts that deliberately challenge stakeholder conceptions by reifying and exposing tensions that surround a field of organizational interest. The daily and local experience of provotypes aim to stir dialectical processes of reflection on how conceptions currently are, and fuel the front end of a development process by speculating how conceptions could be
different” (Boer, L., Donovan, J., & Buur, J. (2013))

Provotypes er tydeligvis i familie med prototypes, men hvor sidstnævnte er et designforslag på et endeligt produkt som ønskes testet af potentielle brugere, ja så bruges provotypes i den indledende front-end fase som en metode til at skærpe problemstillingen hvad vi sidenhen ønsker at imødegå med design.

Læs mere om provotyping her

provotyping prototyping diagram

Formålet med workshoppen var at producere en række debatskabende avisartikler med radikale designforslag til fremtidig turismeudvikling i RKSK. Der blev etableret en aftale med Ringkøbing Skjern Dagblad der viste interesse for ideen, så ideen var at deres sociale mediekanaler og læserbreve skulle bruges som debatfora af læserne.

Dansk turismefremme JPG5

Du kan se og læse de studerendes provotypes på dette link: AAA newspaper TAKEOVER

 

FullSizeRender

 

Advertisements

Author: coastalcuriosity

Architect and PhD fellow at Aarhus School of Architecture. Researching on place based coastal tourism planning.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s